Sök:

Sökresultat:

2798 Uppsatser om Förskolepedagogers uppdrag - Sida 1 av 187

"En god pedagog har det i sig!" :   En kvalitativ studie av förÀldrars uppfattning av förskolans uppdrag och deras syn pÄ pedagogens roll och uppdrag.

Denna kvalitativa intervjustudie belyser förÀldrars uppfattning av förskolans uppdrag samt deras syn pÄ pedagogens roll och uppdrag. Genom sex stycken intervjuer med förÀldrar i förskolan har följande resultat trÀtt fram. Förskolans uppdrag, enligt respondenterna Àr att skapa trygghet för barnen samt att vara en plats för social trÀning. Pedagogens roll menar respondenterna bestÄr av att vara inspirerande, att vara en positiv förebild och att ha talang för yrket. Pedagogens uppdrag Àr enligt respondenterna att se barnet, att kunna möta förÀldrarna samt att följa lÀroplanen.

MÄlmedvetenhet i butiker : Hur konkreta och abstrakta uppdrag pÄverkar konsumenters köpbeteende

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur konkreta och abstrakta uppdrag pÄverkar konsumenters köpbeteende i livsmedelsbutiker. Genom en kvantitativ studie pÄ Ica Maxi i Karlstad undersöktes hur uppdragets karaktÀr pÄverkar faktorer som antal observationer, spenderad tid i butiken samt antal produkter i varukorgen. Resultatet visade pÄ en skillnad i hur konkreta och abstrakta uppgifter pÄverkar konsumenters beteende. Respondenter med ett konkret uppdrag gjorde fler observationer samt tog lÀngre tid pÄ sig för att ta sitt beslut. Studien fann Àven att konsumenters beteende frÄn ett uppdrag inte pÄverkade beteendet i kommande uppdrag.

FörÀldrars förestÀllningar om kvalitet i förskolan - och deras tankar om förskolans genuspedagogiska uppdrag

Studien undersöker förÀldrars tankar om kvalitet i förskolan. Metod: Kvalitativa intervjuer. Resultat: Vi fann att de flesta förÀldrar upplever processerna i förskolan som den största bÀraren av kvalitet. FörÀldrarna uttalade sig bÄde för och emot förskolans genuspedagogiska uppdrag. Flertalet hade inte ens hört talas om att förskolan har ett sÄdant uppdrag..

Skolans uppdrag över tid. En analys av de tre senaste lÀroplanerna för svensk grundskola.

Syfte: Undersöka om det finns en förÀndring över tid nÀr det kommer till fokus pÄ skolans tudelade uppdrag: medborgar- och kunskapsuppdraget.Metod: En kvalitativ och en kvantitativ innehÄllsanalys av de tre senaste lÀroplanerna (Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11). Till hjÀlp anvÀnds tvÄ idealtyper, vilka Àr skolans bÄda uppdrag. Den kvalitativa delen undersöker hur dessa formuleras, medan den kvantitativa rÀknar relaterade nyckelord.Resultat: Studien lyckas inte visa upp att det finns nÄgra sÀrskilda skillnader av fokus i lÀroplanerna nÀr det kommet till skolans tudelade uppdrag över tid. Gemensam för alla lÀroplanerna, och för bÄda uppdragen, Àr att de har ökat i sÄvÀl kvalitativ beskrivning och kvantitet..

Blivande samhÀllskunskapslÀrares syn pÄ lÀrarens uppdrag

Syftet med detta examensarbete Àr att ta reda pÄ hur blivande gymnasielÀrare i samhÀllskunskap ser pÄ sitt kommande uppdrag som lÀrare. Syftet Àr vidare att titta pÄ vad styrdokumenten sÀger om lÀrarens uppdrag. Undersökningen bygger pÄ fyra intervjuer som genomförts genom kvalitativa intervjuer och analyserats med tematisk analys. Undersökningen bygger ocksÄ pÄ en analys av lÀroplan och kursplan för samhÀllskunskap. Den tidigare forskningen visar att lÀrarens uppdrag har förÀndrats de senaste 20-30 Ären till att innefatta alltfler uppgifter. LÀrarens uppdrag i dagens skola fokuserar sÀrskilt pÄ sociala uppdrag vilket innebÀr nya och stora krav pÄ lÀrarna.

LÀrarens uppdrag : SO-lÀrares uppfattningar om sitt arbete i skolan

Syftet med detta examensarbete Àr att ta reda pÄ vilken uppfattning SO-lÀrare har om relationen mellan lÀrarens pedagogiska, sociala och administrativa uppdrag i dagens grundskola. Ur syftet formulerades tvÄ frÄgestÀllningar som riktade sig mot att undersöka vadsom ingÄr i lÀrarens uppdrag och hur SO-lÀrare upplever detta uppdrag. Arbetet baseras pÄ fyra intervjuer dÀr varje respondent har behandlat fem frÄgeomrÄden för att besvara arbetets frÄgestÀllningar.Den tidigare forskningen visar att det rÄder ett tufft arbetsklimat för dagens lÀrare. Kraven pÄ vad lÀraren ska genomföra och uppfylla har ökat och upplevs fortsÀtta att öka. I litteraturen framgÄr vilka Äligganden styrdokumenten uttrycker att lÀraren har samt vilka rÀttigheter och skyldigheter lÀraren har i sitt arbete med inriktning pÄ arbetstid och arbetssituation.Det som framgÄr av det empiriska materialet i arbetet Àr att den tidigare forskningen och arbetets undersökning överensstÀmmer i mycket.

LÀrarens uppdrag enligt yrkesverksamma gymnasielÀrare

Syftet med studien var att undersöka yrkesverksamma gymnasielÀrares syn pÄ sitt uppdrag och om denna stÀmmer överens med styrdokumenten för lÀrarens uppdrag och de pedagogiska teorier som ligger till grund för dessa. En kvalitativ forskningsmetod anvÀndes i form av en enkÀtundersökning med ett ostrukturerat frÄgeformulÀr. 22 yrkesverksamma lÀrare frÄn tvÄ olika gymnasieskolor fick besvara enkÀten. Resultatet av enkÀten visar att lÀrarens syn pÄ sitt uppdrag stÀmmer relativt vÀl överens med rÄdande styrdokument och de pedagogiska teorier som speglas i dessa. Dock finns diskrepanser i vad lÀrarna anser ligga till grund för deras pedagogiska grundsyn och syn pÄ lÀrarens uppdrag.

Ett program för parallellt uppdrag : Nya Eriksberg, Uppsala

Examensarbetets syfte var att undersöka och redogöra för tillvÀgagÄngssÀttet för att ta fram ett program för parallellt uppdrag för stadsdelen Nya Eriksberg i Uppsala. Uppsatsen besvarar ocksÄ frÄgestÀllningen hur arbetsprocessen ser ut för att ta fram ett program för ett parallellt uppdrag. Stadsdelen Eriksberg ligger i utkanten av centrala Uppsala. Bostadsbolaget Uppsalahem Àr en av de dominerande markÀgarna i omrÄdet tillsammans med Uppsala kommun. Stadsdelen byggdes ut pÄ 60-talet och mÄnga av Uppsalahems fastigheter Àr i behov av omfattande renoveringar. I samband med en förnyelse av dessa detta sÄg Uppsalahem möjligheten att fÄ flera olika utvecklingsmöjligheter av omrÄdet belyst genom att arrangera ett parallellt uppdrag.

En analys av uppdrag ur ett uppdragstaktiskt perspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn temat ledning i krig klarlÀgga den uppdragstaktiskametoden och innebörden av ett uppdrag ur ett svenskt perspektiv.Uppsatsen behandlar slutsatser frÄn uppdragstaktiken och hur uppdrag bör formuleras för attoptimera effekterna av uppdragsbaserad ledning. För att beskriva miljön som slutsatsernahÀrstammar frÄn beskrevs delar av det tyska vÀstfÀlttÄget 1940, i huvudsak XIX.PansarkÄren. KÀllorna var dels första- och andrahandsbeskrivningar för att beskrivaovanstÄende förlopp med slutsatser, dels analyserat material i form av sÄvÀl uppsatser somreglementen. Slutsatsernas relevans prövades sedan med teorin ?Command Concept?, följtav en analys dÀr slutsatserna anvÀnds för att pröva hypotesen.

Kunskapsuppdraget vs demokratiuppdraget : En studie av grundskollÀrares syn pÄ skolans och lÀrarens roller och uppdrag

Studien syftar till att synliggöra verksamma grundskollÀrares syn pÄ skolans roll och uppdrag i samhÀllet, relationen mellan skolans kunskapsuppdrag och demokratiuppdrag samt lÀrarens roll och uppdrag i skolan i relation till aktuella styrdokument. ForskningsfrÄgorna för studien Àr följande:? Hur ser verksamma grundskollÀrare pÄ skolans roll och uppdrag i samhÀllet?? Hur ser dessa lÀrare pÄ skolans kunskapsuppdrag respektive demokratiuppdrag?? Hur ser dessa lÀrare pÄ lÀrarens roll och uppdrag i skolan?? Hur förhÄller sig lÀrarnas uttalanden till Lgr 11 och Skollagen?För att besvara dessa frÄgor har det gjorts kvalitativa intervjuer av fem verksamma grundskollÀrare samt en webbenkÀt för att fÄ fram lÀrares Äsikter, detta utifrÄn ett lÀroplansteoretiskt perspektiv. Begreppen lÀroplanskoder och arenor har anvÀnts som analysverktyg. Resultatet visar att de deltagande lÀrarna till stor del Àr överens om att skolans roll och uppdrag bÄde Àr att förmedla kunskaper och demokratiska vÀrden till elever, att bÄde kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget Àr lika viktiga, men att demokratiuppdraget ÀndÄ vÀger lite tyngre.

Ett mÄngfasetterat yrke: gymnasielÀrares uppfattning om sitt
uppdrag

Syftet med examensarbetet var att undersöka hur gymnasielÀrare uppfattar sitt uppdrag. Arbetet bestod av en empirisk undersökning i form av kvalitativa intervjuer med sju stycken lÀrare, vilken genomfördes vÄrterminen 2005 vid en gymnasieskola i Norrbotten. Resultatet visar pÄ att de intervjuade lÀrarna uppfattar sitt uppdrag som flerdelat och uppfattar som sina huvuduppgifter bÄde att utveckla elevernas kunskaper och att befrÀmja deras personliga utveckling. För att uppfylla uppdraget arbetar lÀrarna med tanke pÄ livslÄngt lÀrande, vÀrdegrund, förÀndrade samhÀlls- och arbetsförhÄllanden. De tycks vilja göra sitt bÀsta, men lyckas ÀndÄ inte alltid fullstÀndigt med sina arbetsuppgifter.

Studie- och yrkesvÀgledarens förutsÀttningar att utföra sitt uppdrag : -ur ett ledarskaps- och organisations perspektiv

Syftet med min undersökning var att belysa förutsÀttningen för studie- och yrkesvÀgledaren att utföra sitt uppdrag beroende pÄ rektors strategier att implementera studie- och yrkesvÀgledning i hela organisationen. Detta Àmnade jag belysa pÄ en kommunal gymnasieskola ur ett ledarskaps och organisationsperspektiv. De tvÄ frÄgestÀllningarna var pÄ vilket sÀtt pÄverkas studie- ochyrkesvÀgledarens förutsÀttningar att utföra sitt uppdrag beroende av hur implementeringen av att studie- och yrkesorienteringen skett i organisationen samt pÄ vilket sÀtt ledarskapet och organisationen av studie- och yrkesvÀgledningen kan underlÀtta för studie- och yrkesvÀgledarenatt utföra sitt uppdrag i organisationen. Jag utförde undersökningen med hjÀlp av kvalitativa semistrukturerade forskningsintervjuer. I undersökningen intervjuades tre rektorer och tre studie- och yrkesvÀgledare.

SprÄkfilter

I detta examensarbete beskriver jag FMT-metoden och visar pÄ dess möjlighet att bidra till en ökad livskvalité. Jag beskriver mitt arbete med tvÄ barn med hjÀrnskada och deras utveckling med FMT som stöd. FrÄgan jag stÀllde mig var om FMT stÀmmer med Svenska Kyrkans uppdrag. Min slutsats Àr att FMT har en plats i Svenska Kyrkans verksamhet och stÀmmer helt med Svenska Kyrkans uppdrag/Diakoni..

KonstnÀrligt kandidatarbete

I detta examensarbete beskriver jag FMT-metoden och visar pÄ dess möjlighet att bidra till en ökad livskvalité. Jag beskriver mitt arbete med tvÄ barn med hjÀrnskada och deras utveckling med FMT som stöd. FrÄgan jag stÀllde mig var om FMT stÀmmer med Svenska Kyrkans uppdrag. Min slutsats Àr att FMT har en plats i Svenska Kyrkans verksamhet och stÀmmer helt med Svenska Kyrkans uppdrag/Diakoni..

Specialpedagogens uppdrag i skolans komplexa praktik : en fallstudie

I denna fallstudie av en specialpedagog belyses uppdraget att stödja lÀrande och utveckling. Detta uppdrag pÄverkar och pÄverkas av den relationella och komplexa vÀrld som skolan Àr, dÀr lÀrare befinner sig i ett fÀlt av politiska beslut och styrningseffekter. Syfte med studien Àr att undersöka hur specialpedagogens uppdrag organiseras, med sÀrskilt fokus pÄ utveckling, och inom detta syfte undersöka hur specialpedagogiska frÄgor hanteras i skolans praktik. Metoden utgörs av intervjuer och deltagande observationer. Resultatet visar pÄ ett mÄngfacetterat uppdrag, dÀr specialpedagogens expertroll bygger pÄ sÀrskild kunskap, men dÀr hennes förmÄga att stödja lÀrare till ökade prestationer, Àr beroende av nÀra relationer och en specialpedagogik och pedagogik i förening.

1 NĂ€sta sida ->